torstai 22. elokuuta 2013

Asumista veden päällä?

Ihan aluksi on pakko todeta, ettei päivittäisistä postauksista tule mitään, joten ainakin pari kertaa viikossa tulee sitten uusi blogi, koska aihelähteitä on kuitenkin todella paljon. Nyt kuitenkin siihen asiaan eli ihmisen uusiin tapoihin hyödyntää ja käyttää maailman meriä ja vesistöjä. Otan nyt esimerkiksi Ruotsissa sijaitsevan Utter Innin, joka on vuonna 2000 avattu puoliksi veden alla oleva kompakti kahden hengen hotellihuone. Se koostuu periaatteessa kahdesta osasta: semmoisesta kopista joka on pinnalla ja veden alla olevasta kopista. Olisi varmaan hienoa päästä ihan Suomessa sellaiseen, koska se ei ole varmaankaan kovin kallis rakentaa sen pienuuden ansiosta. Alhaalla olevasta kuvasta näkyy hyvin tuo pieni ja mukava mökki:
Tuo on kuitenkin vasta alkua, sillä tulevaisuudessa on tulossa esimerkiksi merissä kulkevia tutkimustorneja, joissa on noin puolet pinnan alla. Itse ainakin uskon vahvasti, että niillä pystytään saamaan uusia ja tärkeitä tietoja tieteelle. Uuden teknologian ansiosta semmoinen 58 metriä korkea tutkimusasema ei ole edes kovin saastuttavakaan. Se esimerkiksi tuottaa kaiken tarvitsemansa energian aurinko-,tuuli- ja vesi/ aaltovoimalla. Aluksia ollaan nyt kuitenkin tekemässä vain yksi ja se on määrä laskea vesille 2014 Monacossa, tuossa ihanassa rahan pyörittämässä minivaltiossa. Alukseen mahtuu 18 hengen miehistö, joista osa on tutkijoita. Se on suunniteltu siten, että se voi olla merillä useita vuosia putkeen. Saattaisi olla ainakin minulle aika tylsää jos joutuu olla niin kauan semmoisella aluksella, vaikka siinä on monia huoneita ja niin pois päin.

Mutta nyt taas nykypäivään. Kaikkihan me tiedetään, että lentokoneiden pitäisi lentää ilmassa. Ei enään, koska on otettu käyttöön sukellusvene, joka perustuu lentokoneen liikkumistapaan. Siinä on esimerkiksi siivet, joiden siipiväli on 4 metriä. Sillä ei ole kuienkaan halpaa käydä tutkimassa esim. hylkyä 300 metrin syvyydessä, sillä puolen päivän ajelut maksavat n. 40 000 euroa. Rikkaiden miesten hupia siis sekin. Kevyt, lähes kokonaan hiilikuidusta tehty kahden matkustajan sukellusvene tunnetaan nimellä Deep Flight Super Falcon.

Ihmiskunta on siis tähän mennessä tehnyt tai suunnitellut kolme uniikkia vedessä olevaa tai kulkevaa asiaa. Massiivisimmat rakennelmat ovat vasta pelkkiä visioita paperilla, mutta jonakin päivänä ihmiset pääsevät asumaan kelluvalle ja merellä ajelehtivalle saarelle/ kaupungille. Tekosaarella ja kelluvalla kaupungilla on samat syyt taustalla. Jos vedenpinta nousee samaa tahtia, mitä on ennustettu, niin joitakin saarivaltioita/ asutettuja saaria jää veden alle. Kelluvien tekosaarten tarkoituksena olisi antaa uusi koti ilmastopakolaisille, joiden omat kodit ovat mahdollisesti kohta veden alla. Kelluvalla kaupungilla on sama idea, mutta sinne mahtuisi enemmän ihmisiä asumaan, eli noin 50 000, joka on noin kymmenes Helsingin asukkaista. Kaupunki olisi omavarainen veden, ruoan ja energian suhteen. Molemmat ratkaisut olisvat ympäristöystävällisiä ja ne otettaisiin käyttöön 2015- 2050. Tuo aikaisempi vuosi tarkoittaa yhden "testisaaren" käyttöönottoa ja 2050 tekokaupunkien käyttöönottoa. Ai niin, tekosaaren nimi on Green Star ja kaupungin nimi on Lilypad, joka juontuu Amazonaksen jättimäisistä lumpeista, joiden läpimitta voi olla 2,5 metriä.

Tähän loppuun mietin vain että aika siistejä juttuja on tehty ja tullaan tekemään. Tiede ja tekniikka ovat kehittyneet niin valtavasti, että kaikki tuo on mahdollista. Eikun vaan kohti vihreämpää maailmaa :3.

LINKKEJÄ TARKEMPIIN TIETOIHIN JA KUVIIN:


SeaOrbiter (se tutkimusasema):http://seaorbiter.com/en 

Deep Flight Super Falcon: http://www.deepflight.com/

Greenstar: http://www.dutchdocklands.com/Development/Greenstar

Lilypad: http://inhabitat.com/lilypad-floating-cities-in-the-age-of-global-warming/

KAIKKI SIVUT OVAT VIRALLISIA PAITSI TUO LILYPAD

Toivottavsti tämä nyt valaisi teitä ainakin jonkun verran. Ja blogin pohjana toimi Tieteen Kuvalehden numeron 3/2013 juttu nimeltä "Väljemmille vesille"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan järkevästi. Kiitos jo etukäteen :)